torsdag 8. desember 2011

Advent er lilla


Det er advent! På søndag tente vi to lys i vår provisoriske adventsstake. 

Jeg er veldig, veldig glad i advent. Advent er masse gode minner hjemmefra med forberedelser fram mot jul. I min hjemmelagde adventskalender som mor sydde til meg da jeg var sju, pleide vi blant annet å få lapper hvor det stod hva vi skulle gjøre samme kveld. Lage marsipan, lage julekort, skrive julekort, skrive ønskeliste, bake diverse julekaker, lage advents- og julepynt, i det hele tatt. Og på søndagene i advent stod det en gåte eller en rebus på lappen som viste et gjemmested hvor mor hadde gjemt noen av figurene i julekrybben. Jeg har lyst til å ta med meg noe av det videre.

Nå bor vi riktignok ganske midlertidig, men likevel har jeg behov for å gjøre litt «adventsting». Å ha skole med Rebekka gir utløp for masse; der starter vi hver samling med å synge advents- og julesanger, åpne hjemmelaga julekalender (dvs. henge en filtfigur i vinduet som er rutet opp i 24 ruter) og snakke om hva som skjedde i den aller første jula.

Men jeg har nå gjort litt her hjemme også, og er ganske så fornøyd. Har kjøpt brodert duk hos Fanja (ei dame som har en bedrift hvor vanskeligstilte kvinner kommer og lærer å brodere; de sender kilovis med broderte dåpskluter til Norge hvert år), har laga en enkel julekalender til Kristoffer, har laga noen enkle engler i bast og klippet ut hjerter og stjerner i lilla filt. I dag kjøpte jeg også en olje som lukter nellik til å ha i vann over et telys, så neste søndag lukter det nok nellik her.  Og vi synger en adventssalme hver morgen etter frokosten.

Jeg synes det er viktig å lære seg å vente litt. Vente på jula, og ikke begynne jula i desember, men komme litt i ventemodus først. Det er nok kanskje lettere her ute uten jul på alle kanter fra november, men det går an likevel! Rydde litt plass til å sette seg ned og tenke på at det som skjedde og som vi minnes hvert år i jula. En liten konge, Guds sønn, født i et fjøs! Hm J



Vi har forresten lilla spisebrikker også, laget her ute i bast. Og som Monika sier; bast er så fint! Man kan ikke få nok bast! Jeg har kjøpt et par kilo ufarga bast pluss en liten bunt lilla bast. Hvorfor er det lilla som er adventsfargen? Jorda er rød, himmelen er blå.

Fargene blander himmel og jord.
Snart synger engler deilige ord.
Advent forteller: Julen er nær!
Sorg blir til glede når Jesus er her,
Jesus er her.





2 kommentarer:

  1. flink du er! KOM HJEM!!! hehe! savner dere litt (mye)! Det er godt det finnes mennesker og venner som dere! - Lervågene

    SvarSlett
  2. Takk for en fin adventshilsen Sigrid! Klem til deg:)

    SvarSlett