lørdag 28. januar 2012

Januar

Det er ikke mangel på nyheter som gjør at vi ikke har skrevet i det siste. En av de viktigste nyhetsoppdateringene herfra er vel politisk – gamlepresident Marc Ravalomanana skulle kommet tilbake lørdag 21. januar, men nåværende makthaver stengte landets flyplasser, så flyet måtte snu i lufta med Ravalo og alle passasjerene om bord. Mer om dette kan leses på madagaskar.no; anbefales. Det er mye som kan skje fremover.

Ellers har vi begge kommet godt inn i de nye oppgavene i jobbene våre; Kristoffer skriver og koser seg med Nosy Malala (informasjonsbladet til NMS Madagaskar), og jeg underviser både barn og voksne.

Jeg ”underviser” altså på fattigskolen på 67Ha (soixante-sept hectar / soasant sett ektar uttales det J); hobby med fire veldig forskjellige klasser. Fram til nå har vi klippet engler og stjerner, snøkrystaller, brettet hatter, båter og tigre, og laget små trekant- eller firkantmennesker. Det har stort sett fungert greit!

jentene
og guttene
Utfordringen er å finne på noe som passer hver enkelt klasse, og prøve å beregne hvor lang tid det tar. Det er ikke bare lett! Tirsdager har jeg to klasser med store elever med mellom 20 og 30 i hver klasse, og torsdager har jeg to klasser med små elever, drøyt 50 i hver klasse (heftig!!). For de små klassene må jeg nok ha litt klippe- og tegnetrening, eller holde saks og holde blyant-trening, klippe og tegne enkle streker og buer og former, lære dem å lime, lære dem å brette nøye osv. Det er jo selvfølgelig noe man må lære for å kunne, og når man ikke har saks, blyant og papir hjemme, må man ta det på skolen, skritt for skritt. Nå kjenner jeg klassene litt bedre, og jeg satser på at det vil bli stadig lettere å planlegge noe som passer nivået.

Små engler, både mørke og lyse
De voksne gassiske kolleger her på NMS-kontoret ser ut til å trives godt med norskundervisningen, og det gjør læreren også J. I dag har vi lært å bygge enkle setninger med subjekt, verbal og objekt; jeg spiser mat (på gassisk er det verbal objekt subjekt; spiser mat jeg), lært å bøye regelrette verb i nåtid, framtid og fortid, lært den uregelrette bøyningen av å være og å ha, og så laget mange setninger med den nyervervede kunnskapen. Dere er flinke. Jenta spiste brødet. De skal kjøpe huset. Jeg har klær. Veldig gøy! Neste gang skal vi lese om ”Tomas er liten. Pappa er stor”. På forhånd takk til Nathanael for lån av boka J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar