mandag 10. oktober 2011

Mat i mørket

Har du noen gang tenkt på hvor mørkt det kan bli? I dag har jeg for eksempel hatt 21 orgel-piano-musikk-elever ute i Tanjombato (utt. 'tandzombato', forresten). Da jeg satt og forberedet meg, var jeg ikke sikker på om det var denne uka eller neste uke at det var fritt frem for alle som hadde lyst til å komme. Sikrere ble jeg da jeg kom inn i kirka i ettermiddag. Der satt 10-15 stykker og venta, og flere stømmet på mens vi hadde bli-kjent-lek. Litt brå start, men det gikk visst greit.

Da vi hadde holdt på med halvtoner, doremifasollatido og sunget i en halvtimes tid, gikk strømmen. Midt i siste verset på salmen, faktisk. Du kan tro det ble mørkt. Jeg vet ikke om noe sted hvor det kan bli så mørkt som her ute. Innelys, gatelys, utelys av alle salg - borte på et blunk. Vi avslutta rimeligvis timen der. Vi får håpe at det ikke skjer til onsdag også.

Det fortelles at lyset ofte går nå om dagen, og da helst i de fattigste bydelene, slike som Tanjombato. Kanskje noen ikke synes det er så nøye med de fattige? Åtte timer er likevel lenge for dem som selger meieriprodukter, fisk og kjøtt. Varene blir ødelagte ganske fort.

Om det mangler lys noen ganger, er varmen fra menneskene der desto sterkere. Jeg var på forhånd invitert på gassisk kveldsmat i kveld, og maten kokes på gass eller kull uansett. Vi har vært hos prestefolka i Tanjombato et par ganger allerede, da har vi fått sitte i finstua i første etasje. I dag sa pastor Olav (han er født i Norge): "I dag skal vi ovenpå. Nå er du familie, en av våre nærmeste!"

Grei beskjed. Man blir jo ikke så lite ydmyk. Så benka vi oss mellom veggen og bordet, og spiste salt, stekt kjøtt og rissuppe mens vi snakka om behovet for engelskundervisning. I mørket. Jeg kunne berolige dem og fortelle at i Norge slår folk av lyset med vilje når det kommer gjester, så kan de brenne stearinlys i stedet. Det tok en stund for dem å akseptere denne muligheten, men de ga seg da jeg insisterte på at det var rent hjemmekoselig slik.

De er noen flotte folk. Tenk at de regner meg som en bror. Det sier en del, når man vet hva familie betyr for gassere.

Misaotra tamin'ny sakafo sy ny fandraisana tsara indrindra, tompoko ô!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar