mandag 1. oktober 2012

Praksisstudenter

En av mine oppgaver her på Lovasoa er å være koordinator. FLM (den lutherske kirka) har døveskoler rundtomkring i landet, og en av skolene ligger her på Antsirabe. Den heter Fo.Fa.Ma, og her kan praksisstudenter fra høyskoler og universiteter i Norge ha sin praksis. Dette er noe av det Lovasoa (senteret som vi bor på) jobber med og legger til rette for, og min jobb i dette er å være koordinator for praksisstudenter som skal jobbe på døveskolen. 

I skrivende stund er det (minst) elleve norske praksisstudenter her på Madagaskar. Det er tre pluss tre lærerstudenter fra NLA i Bergen, og fem vernepleierstudenter fra Diakonhjemmet på Sandnes. 

Fem flotte kommende vernepleiere!

To av de fem vernepleierstudentene (lengst til venstre og i midten) skal ha praksisen sin på Fo.Fa.Ma, og jeg skal få lov å være med dem de første gangene og hjelpe dem i gang der det trengs, og i tillegg være personen de går til med spørsmål og tolkehjelp, og så er jeg et bindeledd mellom dem og kontaktpersonen på døveskolen underveis i praksisen. 

Døveskolen starter, som de andre gassiske skolene, ikke før mandag om en uke. Derfor har jeg foreløpig vært med alle fem opp til tobyen, kirkens omsorgssenter, der hvor de tre andre (som ikke skal til døveskolen) skal jobbe fremover, og vært koordinator for alle fem der oppe. Det har vært utrolig flott!

Denne uka har vi forberedelse til døveskolen: Vi lærer tegnspråk! Det har jeg så lenge hatt lyst til å lære, og nå gjør jeg det. Heldige meg! Fire timer i åtte dager, intenst og fryktelig lærerikt. 

Vi får prøve oss på litt av hvert som to-åringer for NMS. Føler meg velsigna!

1 kommentar:

  1. herlig blogg!! utrulig artig å se det kommer nye folk til døveskolen! misunne dåkker for oppholde der nede... :P

    SvarSlett