tirsdag 27. september 2011

Hverdagsliv

Utsikt fra verandaen vår.
























Nå har vi bodd her i mer enn en uke og dagene burde vel snart begynne å bli hverdag. Det føles i alle fall litt mer hverdag nå enn det føltes forrige uke, da hadde vi som hovedprosjekt å lande og komme oss litt på plass. Det er fortsatt en del som gjenstår på den fronten, men vi har allikevel begynt å lukte litt på oppgavene vi skal ha her.

Litt av stua vår

På torsdag dro vi ut til Tanjombato, en FLM-menighet (FLM står for Fiangonana Loterana Malagasy, eller Den gassisk-lutherske kirke) i en fattig bydel sør i Tana. Der skal hovedsakelig Kristoffer ha noen oppgaver en eller to dager i uka.

Vi dro dit for å treffe presten og kona og for å snakke litt med dem om hva slags oppgaver som kunne være aktuelle. De var et herlig par, så det virker lovende. En av oppgavene blir kanskje å undervise litt i orgelspill. På gassisk. Med 5-15 elever på en gang. Så jeg tror ikke det skal mangle på utfordringer... Mandag om en uke blir første forsøk!



1. klasse. Fra venstre: Rebekka.
Dagen etter, altså fredag, hadde vi vår første skoletime med Rebekka og første barnehage/leke-lese-synge-stund med Nathanael, og jeg vil egentlig si det gikk veldig fint! Vi var begge veldig spente, av mange grunner; fordi vi aldri har vært lærere før, fordi det kan bli litt voldsomt for en stakkars seksåring med en-til-en-undervisning i hele tre kvarter, og fordi vi ikke kjenner dem så godt enda.

Det eneste som ble litt vanskelig var å "samle flokken", men når vi først hadde fått lurt dem inn i klasserommet, som er en adskilt del av en inne-veranda, og begynte å synge litt glei det veldig godt. Etter sang og bønn gikk Kristoffer opp på lese-loftet og sang og leste litt med Nathanael, mens Rebekka lærte om vei og trafikk og skilter sammen med meg. Så nå kan hun skrive ordet VEI, hun kan kjenne igjen ordet TRAFIKK, hun har lært seg ordene TREKANT og FIRKANT, og hun vet at de firkantede skiltene skal være blå og de trekantede skal være røde. Og et par-tre ting til. Jeg er stolt lærer!

I dag hadde vi også skole og barnehage; Kristoffer underviste i norsk om bokstaven I, og jeg fortsatte med temaet trafikk og vei og skilt. Altså to hele skoletimer. Tror dette kan gå veldig fint!

Chantals kjøttboller
Ellers trives vi stadig bedre i byen og leiligheten, med hushjelpa Chantal, med fellesskapet her, med været (bortsett fra at det har vært ganske kaldt de to siste dagene), lydene, livet og det meste! Jeg har til og med fått treningskompanjonger; Monika, Ingunn, Landy og jeg går på Zumba to ganger i uka J Det er utrolig gøy! I grunnen ganske pussig at min første Zumbatime ble her på Madagaskar.




Lac Anosy

Isoraka til venstre på toppen.

2 kommentarer:

  1. Supert! :) Nydelige bilder! Føler jeg er der med dere når dere er så flinke til å beskrive og fortelle! :) Takk for praten i går!

    SvarSlett