onsdag 12. oktober 2011

Hva er fint når ting er tungt?

Vi har vel nevnt at jeg, Sigrid, har foreløpig hatt det tøffest av oss to her ute med tanke på kultursjokk og slikt. Det går ganske mye bedre nå, jeg slapper for eksempel litt bedre av ute i byen og prøver å ikke tenke på at ALLE ser meg og ser på meg når jeg går forbi.
Og ellers har vi disse ukene funnet noen "triks" til hvordan slappe av og trives her vi bor, og jeg tenkte jeg kunne dele noen med dere nå :)


Triks 1: Fra fredag til søndag nå sist helg var vi på Antsirabe for å ha lørdagsskole med alle de norske barna. Og bilturen mellom Tana og Abe – finnes det noe vakrere? Lysebrun, mørkebrun og rødbrun jord med blå-blå himmel, irrgrønn ketsa (setteris), fargerike hus og grønnsaksboder, fine mennesker med rare hatter, dansende og syngende gravfølge, okser og spader, hvite og røde stabbesteiner, blålilla jacarandatrær, lav rød sol som gjør jorda enda rødere… Vi satt der med nesten klump i halsen begge to, og det var godt å kjenne på hvor glad jeg er i Madagaskar igjen.







Triks 2: Vi har plutselig begynt å høre veldig mye på musikk! Heldig for oss (i motsetning til Marte, stakkar…) så hadde vi Spotify på dataen før vi reiste ut. Det kan nemlig ikke lastes ned i alle land, som for eksempel Madagaskar. Etter to uker i utlandet har man likevel ikke lenger gratis tilgang. Dermed har vi skaffa oss Premium og hører på musikk nesten hele tida. Det har hjulpet veldig på humøret og gitt god stemning i leiligheten.

Triks 3: Bente og Svein Kjosavik har akkurat kommet til Madagaskar med en reisegruppe fra Norge. Gjett hva de hadde med seg? Melkesjokolade!!! Før vi reiste ut var vi så dumme at vi tenkte som så: ”Vi skal bare være på Madagaskar i ett år, vi kommer ikke til å rekke å savne melkesjokolade hvis vi tar det med oss ut. Vi lar heller være å spise det i ett år, sånn at det blir enda bedre å spise det når vi kommer til Norge igjen.” Det kan ganske enkelt kalles idioti, spesielt når jeg, som misjonærbarn og med mye erfaring på fagfeltet norsk godteri, burde vite bedre! Norsk sjokolade smaker aldri så godt som utenfor Norge. Så i går morges, da ting var litt tungt og savnet av Norge meldte seg, tok vi fram noen ruter melkesjokolade og kokte oss Evergoodkaffe. TAKK til Bente og Svein!!


Ellers prøver vi å nyte fordelene med å være her. Sier bare: manga, kily, morbær, ananas, traka, akoho sosy og så videre. Jeg må bare minne meg selv på disse tingene, så klarer jeg å huske hvor heldige vi er J

5 kommentarer:

  1. Bra dere har funnet noen lure triks!! :) Nydelige bilder! Tiako be ianareo. Spis gjerne litt deilig traka for meg også!

    SvarSlett
  2. I <3 TRAKA!!!!
    Deilig bilder!

    SvarSlett
  3. =) traaakaa er liiiivet for meeeeeg... det er nydelig! og nå har vi akkurat laget morbærpai med Rebekka! DIGG!!!

    SvarSlett
  4. Hei Sigrid! Fin post,særlig om evergood og sjoko, gratulere med dagen på etterskudd! Erlend

    SvarSlett
  5. Bildene fra turen Tana-Antsirabe ga meg et tilbakeblikk - jeg tar meg en "ny" kjøretur ved hjelp av dine bilder. Tenker med glede på disse glimtene fra 11 år tilbake- også sangen fra jentene bak i bilen, da:-)
    Hilsen Signe

    SvarSlett