tirsdag 15. november 2011

Hva var tungt?

Jeg skreiv et innlegg her tidligere om hva som var fint når ting var tungt. Akkurat som at man ofte kan glemme å si fra til Gud om alt man er glad for og takke for hvor bra man har det, har jeg glemt å oppdatere trivselsstatusen min her, nettopp fordi jeg har det veldig bra! Kristoffer har det også bra, sier han. Så da vet dere det!
Jeg har laget noen sangkort som de trekker fra når vi
har morgensamling. Mengden kort er nå ca doblet. Gøy!
Nå nettopp, mens jeg holdt å forberede og lete etter stoff til Rebekka og skole, måtte jeg bare spørre Kristoffer: Tror du vi hadde hatt lyst til å bli et år til her ute, hvis vi fikk lov til å reise hjem til Norge bare for våre mødres bursdager (de fyller begge runde tall i løpet av skoleåret 2012-2013)? Jeg ELSKER å forberede timene til Rebekka, og prøve å finne kreative, morsomme, lærerike og lettfattelige måter å formidle det hun skal lære på. Og i tillegg lete opp sanger, dikt, fortellinger, ellinger, regler og andre ting som gjør at hun får inn litt av det barna på hennes alder i Norge får inn med morsmelka eller barnetv eller tanter og besteforeldre. Prøve å flette de inn i undervisninga, eller bare å lese det for henne før eller etter timen er ordentlig i gang. I dag er det Fru Nitters Datter og første spor på cden av Hakkebakkeskogen, og når desember kommer er NRK så snille at de legger ut barnetvjulekalenderen på nett-tv - det blir gøy!

Slapp av, jeg tror nok vi kommer hjem til sommeren, og at det bare blir med ett år i denne omgang. Men jeg trives! Mens Kristoffer har hatt en læringskurve i gassisk med stigning på nivå med Moribakken i Arendal, har jeg følt at jeg har stått litt på stedet hvil, men når jeg tenker over det, kjenner jeg jo at det flyter litt lettere nå enn det gjorde da vi kom i august. Noen faste, innlærte feil fra gammelt av er forhåpentligvis luket ut (men ikke alle, kan jeg betrygge...), og når jeg først setter meg ned og tenker litt, så har jeg faktisk lært en del nye ord som jeg bruker! Mange, mange veldig grunnleggende og enkle ord, og noen litt mindre basale, men nyttige likevel. Mahantra - fattig. Manankarena - rik. Tampoka - plutselig. Reharehako ianao - du gjør meg stolt. Fampiatiana - inkludering. Mendrika - verdig. Te- + verb - noe man har lyst til å gjøre (dette har jeg da alltid sagt, men ante ikke hva jeg egentlig sa). Ilaina - trengs. Manaiky - å være enig. Araka - i følge. Manelingelina - forstyrre, plage. Tain-dalitra - flueskitt / noter (sånne svarte prikker på streker som vi er vant til, og ikke Solfa-systemet). Noho ny - på grunn av / enn. Noho izany - derfor. Fanjaka - statlig / regjering. (Raha) ohatra - eksempel / (hvis) for eksempel. Hendry - vis/klok (og ikke bare veloppdragen, sånn som jeg trodde). Og i det hele tatt. Masse mer. Når jeg tenker meg om. Så det er lurt å tenke seg om!

Nå skal vi straks opp for å ha undervisning - Kristoffer skal lære Rebekka om bokstaven O, og jeg skal repetere litt av det vi har lært om gutter og jenter, kjønn og ansvar, forskjeller og likheter. Hva er likheten mellom en elefant og en sjiraff? Begge begynner på E fordi sjiraffen heter Erik. Gammel, men god som gull. Mye læring i en gammel vits!
En gammel fyrstikkeske, gamle fyrstikker, litt papir og maling ble en torarull, torarullspose og et toraskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar